Love Lappland

28 juni 2018 - Arjeplog V, Zweden

Wow. We zijn nu al bijna 3 weken onderweg, kan me even nog niet voorstellen hoe het gaat zijn `terug in the real world`.

Voor de één is het een aaneenschakeling van bomen en water en bergen, voor ons staat in iedere foto en iedere meter een gevoel van vrijheid dat we op dat moment hadden. Niks moeten, alleen wij en de weg en niet weten wat er gaat komen. Maar één ding zie je heel duidelijk: de natuur was er en is er en zal er ook na ons zijn. Én verandert continue. Niet alleen omdat wij verplaatsen, maar vooral omdat de aarde zelf in beweging blijft.

En wat ik ook zo onvoorstelbaar vind is het feit dat we vooral in het Noorden rondrijden en men hier tot april/begin mei nog volop sneeuw heeft gehad.

Het is frisjes, maar voelt stukken warmer als dat het in Nederland bij 8Gr. C voelt. Héérlijk. Af en toe een buitje zodat de muggenlijken van de voorruit en de camper weer schoonspoelen, perfect.

Op de Nordkapp was het de dag dat we aankwamen goed weer, 's nachts om één ging ik nog even een rondje met Fritz lopen omdat de zon zo prachtig scheen en ik hacd gezien dat het daarna slechter zou worden. Er waren net 5 bussen van de nieuwe cruiseschepen aangekomen, ik was blij dat we onze foto's al eerder die dag hadden genomen, zonder alle toeristen om ons heen. Hihi, grappig tochj, zo voelt dat dan meteen he. Camper op z'n plek, lekker gegeten en overal even gekeken en gefotografeerd en 3 uur later zijn alle nieuwe bezoekers "de toeristen". Grapje natuurlijk, maar het was dus druk.

Ergens rond half vijf begon dan de wind aan de camper te trekken en bleek het bij checken van de buienradar nog krachtiger te gaan worden, later die ochtend.

Wat was wijsheid. Blijven, misschien nog dichter in het miodden bij de andere campers gaan staan en hopen dat de windstoten, die nog 2x erger zouden gaan worden niet te erg zouden zijn? Even beetje gegoogelt, al die losse keien konden in het verleden ook weleens rondvliegen...toen ben ik naar het touristcenter gelopen, dat is eigenlijk om 6 nog niet open, tenzij er alweer nieuwe touringcars komen.

D eerste de beste medewerker, die ik tegenkwam (een kok) heb ik gevraagd wat raadzaam is. Blijven of rijden, met het gevaar dat we misschien van die hoge wegen zouden blazen. Die jongen zei dat de mist eigenlijk erger was ivm. de rendieren, maar dat hij nog niet van weggewaaide campers/caravans had gehoord en dat zij -het personeel- ook iedere dag heen en weer rijden. Oftewel, niet miepen en gewoon gaan. Dat deden we dan ook. Nog nooit zo vroeg op de weg gezeten, maar John vond rijden goed gaan en gelukkig rijd je dan sowieso al rustig, dus geen nare dingen gezien. Helaas ging het plan om de andere plaatsjes op de weg naar beneden ook te zien niet op. Naar de Kirkepoorten wandelen we een andere keer wel. We hoeven dan misschien niet meer tot aan de Nordkapp maar Gjesvaer bijv. lijkt me ook erg mooi. Deze film is trouwens erg mooi en laat goed te open vlakte daarboven zien: https://youtu.be/xD8fgbGaXLg

De hond heb ik pas lager op de vorige overnachtingsplek langs de Zee uitgelaten. Waaide hij niet meer weg ;).

Vervolgens zijn we via de prachtige omgeving van de Altaälven (Rivier/Canyon) weer door een stukje fins Lappland en nu zweeds Lappland gaan rijden. Heerlijk dat ruige en je ziet aan alles dat men gewend is dat er gewoon sneeuw ligt. Hoe het in die 4 maanden zonder sneeuw is, dat doet er niet toe. Er wordt hard gewerkt om wegen in de paar sneeuwvrije maanden te herstellen of opnieuw te asfalteren en inmiddels zijn we ook in de streek aangekomen waar de rendieren weer ronddwalen. De winterkwartieren zagen we wel onderweg, maar die waren leeg.

We zijn ook even naar Kiruna geweest. Die gehele stad moet worden verplaatst omdat er onder ijzererts-mijnen zijn. Mega-project, googel het maar even!

EN omdat we er toch vlakbij waren, zijn we ook even naar het Icehotel gaan kijken. Dat is nu een rivier en alleen de fundering van steen staat en we voelden er niet zoveel voor om 20 euro entree te betalen, doen we wel een keer als we Lappland in de winter mogen ervaren. Dat lijkt me geweldig! Onvoorstelbaar als je daar zo loopt nu in het zonnetje met bloemetjes in de berm.

Terwijl we gisteren via Jokkmokk naar Arjeplog reden en de voetbal-dramas met deels goede afloop (Zweden is immers wél door) via de radio volgden, liepen er een paar keer rendieren voor ons de landweg op. Blijft erg bijzonder. En ook zij zijn net zo snel weer weg. Tenzij ze sloom voor je uit blijven lopen...

In Arjeplog waren we vorig jaar voor het eerst. Hier testen de grote automobielbedrijven in de winter de autos op de dichtgevroren meren, kan je skieën, sneeuwscooteren en de tofste Lappland-activiteiten boeken. Wij waren er 1 jaar geleden met 26 Gr. C, zijn gezwommen in het openlucht-zwembad en hebben toen een bootje gehuurd om te gaan varen op het meer bij de camping.

Giusteren kwamen we helaas te laat aan voor het zwembad (het is ook 12 Graden kouder), heb wel even de was gedaan en getwijfeld om naar de sauna te gaan, maar uiteindelijk gewoon lekker een beetje tv gekeken en foto's ge-upload.

Vandaag regent het, dus gaan we maar gewoon weer lekker de weg op, onderweg wordt het alweer droog. Dat is het voordeel van zoveel rijden hihi.

Fritz ligt alweer te knorren (doetie als hij slaapt) op z'n plekje, die slaapt lekker door, was gisteren voor het eerst wakker op het moment dat er rendieren op de weg stonden en ging blaffen. Zijn eerste rendieren, is ook niet niks natuurlijk!
Het is nog steeds superfijn om hem erbij te hebben.

Geniet van het zonnetje thuis en alvast een heel fijn weekend.

Lieve groetjes van de Mackloetjes