....nog ff niet naar huis...

4 juli 2017 - Gullspång N, Zweden

Nadat we het fijne plekje daar op de berg in Bispgarden achter ons hadden gelaten, zijn we ook nog even bij de Thaise paviljoen aldaar gaan kijken. Zó grappig om zo middenin de zweedse bossen ineens zo'n gebouw te zien...

We zijn lekker gaan boemelen via provinciale weggetjes door natuurreservaten en hebben uiteindelijk een mooi slaapplekje langs een vismeertje gevonden. Overal grillhutjes, sneeuwscooterbordjes die duidelijk in de winter de weg over het meertje wijzen. Het onweerde 's nachts flink, de volgende dag zouden we een stukje gaan varen bij Helen en bbq-en, tijdens de autorit regende het en uiteindelijk kwamen we ook iets later aan in Ramnäs als verwacht, maar zijn gezellig binnen bij de veranda gaan zitten met Helen gaan kletsen, totdat Daan thuiskwam. De zon brak door en we konden alsnog in de zon van bbq en de heerlijke tuin gaan genieten. Zo jammer dat we zo ver van elkaar wonen, het was weer erg leuk.

We wilden 's avonds nog in Arashult zijn, geen probleem volgens Lars. Het bleek vol te zijn, we mochten op een mooi stukje met zicht op de tuin staan om de volgende ochtend een plekje te zoeken.
De laatste 50 kilometers voordat we er waren, kregen we ineens problemen met de rem! Hij remde heel stug, het ging wel maar de bekrachtiger leek niet te werken.
Vanochtend dan even met Lars gesproken, gegoogeld en vriend Tony gebeld en uiteindelijk op een monteur gewacht, die ook hier op de camping vertoeft.

Conclusie: de vacuumpomp moet waarschijnlijk worden vervangen. Anwb gebeld, die bellen morgen terug, Lars belt morgenochtend met de plaatselijke garage of zij ernaar kunnen kijken en ook het onderdeel snel kunnen regelen en zo zitten we ineens "vast". We wilden morgenochtend verder om zaterdag thuis te zijn (Fritz nog ophalen bij jarige Myléne), nu even afwachten of dat allemaal nog gaat lukken... Wordt hard doorrijden.

Dus verplicht nog zwaarder in de zennn-stand, we zijn lekker een stukje gaan fietsen naar het naastgelegen Otterbäcken bij het Vänernmeer, hebben daar iets gegeten, van het zonnetje aan de haven genoten en zijn weer terug.

Inmiddels staat de bbq aan, ligt de zalm te pruttelen en vraagt John zich af wat er eerder is: de nieuwe vacuumpomp of een visje aan de hengel. We gokken het eerste. Optimistisch als ik ben zou ik nu moeten schrijven: ik verwacht dat ik maandag gewoon weer ga werken, maar is dát optimistisch of zou het optimistischer zijn te hopen dat we nog wéken hier vastzitten?

Alle andere tussenstops zijn iig geschrapt en we gaan nog ff door met genieten.

Groetjes van de Mackloetjes

Nachdem wir in den herrlichen Platz auf dem Berg in Bispgarden hinter uns gelassen hatten, mussten wir uns auch den thailändischen Pavillon ansehen. So komisch um mitten im schwedischen Wald plötzlich so ein Gebäude zu sehen...

Wir bummelten über Landstraßen, durch Naturreservate und haben am Ende einen schönen Schlafplatz an einem kleinen See vismeertje gefunden. Überall Grillhütten, Schneescooterschilder, es ist klar, im Winter zeigen die den Weg über den See an. Es unwetterte stark in der Nacht, mitten im Wald auf dem Berg, am nächsten Tag wollten wir mit Helen und dem Boot weg und grillen, während der Fahrt regnete es so viel, und wir kamen auch später in Ramnäs an als erwartet, wir haben gemütlich auf der veranda mit Helen gesessen und gequatscht bis Daan nach Hause kam. Die Sonne kam durch und wir haben schön in der Sonne vom Grilen und dem schönen Garten genießen können. So schade, dass wir so weit von einander entfernt wohnen, es war wieder sehr schön.

Wir wollten spät abends noch in Arashult ankommen, kein Problem sagte Lars. Es war zwar voll, aber wir bekamen trotzdem einen Schlafplatz mit Blick auf den Garten wird am nächsten morgen konnten wir uns einen Platz suchen.
Während der letzten 50 Kilometer bevor wir dort waren, bekamen wir allerdings plötzlich Probleme mit den Bremsen! Er bremste sehr steif, ging es gut, aber der Bremskraftverstärker scheint nicht zu funktionieren.
Heute morgen dann, nachdem wir mit Lars gesprochen, gegoogelt, und Freund Tony angerufen hatten, und auf einen Techniker gewartet hatten, der auch hier auf dem Campingplatz Urlaub macht, war das Fazit: die Vakuumpumpe muss wahrscheinlich ersetzt werden.

ANWB angerufen, sie rufen morgen zurückrufen, Lars ruft morgen früh mit dem lokalen Händler ob sie sich den Camper ansehen können und auch das Teil schnell bestellen können und so stehen wir plötzlich "fest". Wir wollten morgen  weiter nach Hause, da Samstag ankommen (nachdem wir Fritz abgeholen wollten bei Myléne, die dann auch Geburtstag hat). Jetzt können wir nichts weiter tun als einfach ab zu warten und zu sehen, ob das gelingen wird..
 Also verpflichtet noch mehr in de Relaxxx-Stand, wir sind ein Stück Rad gefahren zum angrenzenden Ort Otterbäcken am See Vänern und haben da etwas gegessen und von der Sonne am Hafen genossen.
Inzwischen brutzelt Lachs auf dem Grill und überlegt John sich, was wohl eher ankommen wird: die neue Vakuumpumpe oder ein Fisch an der Angel, die wir im Teich haben. Wir warten es ab. Ich bin optimistisch, da müsste ich jetzt schreiben: Ich erwarte dass ich am Montag wieder arbeite aber wäre das optimistisch oder wäre es optimistischer zu hoffen, dass wir hier noch Wochen feststecken?

Alle anderen geplanten Zwischenstops sind jedenfalls gestrichen und wir machen halt noch kurz weiter mit dem Geniessen und Abwarten.

Liebe Grüße von den Mackloetjes

1. Helen:
    4 juli 2017
    Ja idd heel jammer dat we niet dichter bij elkaar wonen! Was weer supergezellig enne het boottochtje houden jullie gewoon tegoed.

Maarre johhh... panne?! Jeetje zeg... aan de ene kant nu nog ff wat langer genieten, maar aan de andere kant straks haasjerepje terug moeten... Nou genietse nog maar even heel hard dan!

Heeft er een visje aan de hengel willen komen?

Liefs van ons!
  2. Nicole en John Mackloet:
    4 juli 2017
    Hihi hij is er zelf verbaasd over maar er zi idd vis in die vijvers!
    En die vis vreet het aas maar hapt niet. ;)
    Xx
  3. Helen:
    5 juli 2017
    Oww dat gebeurt mij nou ook heel vaak! Maarre bij Lars een lekker zalmpje gehaald, las ik, dus toch lekker vis kunnen eten. En minder gedoe ermee ook dan wanneer je hem zelf moet schoonmaken :-)
  4. Nicole en John Mackloet:
    5 juli 2017
    Hihi nou nee die kwam zo uit ons vriesvakje die zalm.
    Net kwam de automonteur-campinggast even laten weten dat Lars het onderdeel met garage regelet en dat ze hopen dat het vrijdag (aaaargh!) binnen is en dat hij zo nog even wat tests komt doen. Superfijn maar in het ergste geval tuffen we dus vrijdag pas weg. Met of zonder nieuwe vacuumpomp.
    Jullie alvast veel voorpret, de visjes gaan terug het water in hoor, mochten ze blijven hangen. Hebben jullie ook nog wat! Xx
  5. Helen:
    5 juli 2017
    Oh hellup... VRIJDAG?! :-o Enne mss wil je dit niet horen maar mijn ervaring is dat als een Zweed zegt dat-ie HOOPT dat het vrijdag binnen is, dat het nog weleens flink langer kan duren... oei nou hopelijk krijgen jullie een betere ervaring hoor!

Owwja klopt je had nog een zalmpje in de vriezer ja. Nou kweetniet of ik daar ga vissen hoor; Daan geeft er niet zo om en de kinderen nog veel minder. Daan komt er weleens bij zitten als ik vanuit de tuin vis, met koffie of een biertje of zo. Maar zelf vissen doet hij niet zo vaak. Als we met het bootje op pad gaan dan vaart hij en vis ik hihi :-)

Nou uhhh sterkte met de auto, ik duimerdeduim dat het snel kan hoor! :-*
  6. Nicole en John Mackloet:
    5 juli 2017
    Pomp is eraf gehaald blijkt de nokas versleten te zijn...die is niet zo makkelijk te vervangen. Nu wachten we op de nieuwe pomp en in het ergste geval rijden we dan zonder rembekrachtiging naar huis. Remmen en rijden doetie hoe dan ook.
    We zien het wel. Superblij met the A-team!

Vissen is ook niet mijn ding hoor maar zo vanuit het overdekte zitje bij de camper hangt de hengel zó in het water :D.
    Geen moeite en ik ben lekker met fotos en zo bezig.
    Gaan zo ff fietsen, er is in Otterbäcken een grote loppis maar daar kwamen we gisteren pas achter toen ze al gesloten waren (15.00 uur).
  7. Helen:
    5 juli 2017
    Jeetje het zit ook maar niet mee he... nou groot gelijk hoor, als je wel kunt remmen en rijden dan kom je er zeker mee thuis. Ja snap ik dat je blij bent met het A-team! Op zich hebben jullie snel hulp gekregen; hierin Västmanland is de wachttijd een stuk langer.

Oh dat is ideaal dan, dat de hengel zo in het water hangt. Veel plezier bij de loppis! Hopelijk scoren jullie wat moois.
  8. Nicole en John Mackloet:
    5 juli 2017
    Loppis was niet zo leuk als i Kristinehamn maar het is prachtig weer. Pizza gehaald daar voor vanavond. En de hulp woont op de camping is een gepensioneerde duitse automonteur en Lars regelt de onderdelen via Mekonomen.
    Mocht je plekkie uiteindelijk niet bevallen: rond 12 uur zijn de doorreizers meestal vertrokken en kun je kijken of je toch ergens anders nog leuker staat.
    Ik ga duimen dat jullie dit weer hebben. Tijdens het fietsen hertje en kraanvogels gezien. Ook leuk :)
  9. Helen:
    5 juli 2017
    Aa jammer dat de loppis wat tegenviel. Eet smakelijk alvast met de pizza! Wij hebben lasagne in de oven staan hihi. Oh handig dat de hulp op de camping woont!

Thanx voor de tip; komt vast goed :-D

Nou de voorspelling was eerst goed, maar als ik de laatste berichten mag geloven, gaat het zaterdag hozen. Goed, zien we dan wel weer. Straalkacheltje aan in de voortent, borrel erbij en holadiejee :-P
  10. Helen:
    Oeh hertje en kraanvogels! ♥