Via Varmland in Zweden naar Norefjell in Noorwegen

20 juni 2017 - Ringerike, Noorwegen

Ohjee, ik loop achter met de reislogger en de spellingscontrole van de ipad is ook alles aan het verzieken zie ik, maar het is ook allemaal weer veel te leuk en we zien teveel.

Vanuit de elanden bij Hagens Camping zijn we via de rechterkant van het Vätternmeer naar Gullspang/Arashult gereden. John had weer een supermooie weg-van-de-snelwegroute uitgestippeld via maps.me.

Op de camping zijn we eerst een rondje gaan lopen om te kijken wat er weer allemaal veranderd was in het afgelopen jaar en toen vuurtje aan en grillen maar.

De volgende dag eindelijk de eerste foto's op de reislogger kunnen zetten (is voor mij soort van reisdagboek, waar ik telkens mee achterloop hihi...) en toen op na gemak richting Noorwegen. Eerst langs de grote loppis/kringloop in Kristinehamn en toen door naar Varmland, weer via heerlijke wegen naast de snelweg. Dan kom je door mooie dorpen, bossen en meren. Vanaf de snelweg ziet dat er toch anders uit vinden we beiden.

Ik had net op het Zweden-Forum geplaatst dat we in de nederlandse enclave regio Hägfors aan het rijden waren, toen we op een bosweg niet verder konden. Er zat een uilskuiken! Ik word altijd hyper, wil dan duizend dingen doen, fotograferen, maar mijn enkel maakt z'n situatie nu stukken minder makkelijk.

Uiteindelijk met camera uit de camper om te kijken hoe dichtbij ik kon komen. Furby leek niet van plan om weg te gaan. Zijn moeder vond het echter nodig om geruisloos aan te komen vliegen en boven mijn hoofd op een tak te gaan zitten. Nadenken is bij het kunnen maken van een foto bij k=mij vaak niet mogelijk. Ik maak de foto en bedenk dan dat ik wellicht beter terug naar de camper kan sluipen (strompelen dankzij enkel). Afijn toen bleek dat er vrij weinig gebeurde als je naar kuiken liep en dat een film van de vliegende moeder ook leuk zou zijn, kwam John ook uit de camper en pakte ik  mobieltje erbij voor de film. Hoe vaak zouden we dit nog eens meemaken in ons leven.?!! John heeft uiteindelijk zelfs om kuiken heen kunnen lopen en nog meer mooie foto's van moeders kunnen maken.

Tsja en toen geprobeerd om hem met een stokje opzij te laten lopen. John probeerde het eerst, beestje maakte klikkende geluiden, moeders reageerde ook met klikkende geluiden... maar geen enkele beweging. Ik ben toen met een grotere tak gaan schuiven. Achteruit terugrijden was daar echt geen optie. Wat heeft zo'n kuiken dan al grote vleugels en klauwen zeg!

Gelukt, dus er lang, kilometer verder moesten we draaien, want de weg was doodlopend, het kuiken was inmiddels weg, dus dat was een geruststelling!

Onze slaapplek vo nee we uiteindelijk op de parkeerplaats van Varmlands Mooseprk. Daar zijn we in december 2015 met Johns moeder geweest en reden we nu toevallig op 5 km vandaan langs. Aangezien we net al hele mooie elanden in een park hadden gezien én omdat ik nog niet veel kan lopen, leek een bezoek na niet handig.

Vanochtend zijn we dan ook op ons gemak gaan rijden richting Noorse grens. Aangezien het straks op weg naar boven door Noorwegen bijna niet mogelijk wordt om tussendoor-weggetjes te kiezen, had John weer een superleuke weg uitgezocht.
De lunchbreak was aan een mooi meertje, vuurplaatsje, superhelder water, rotsen en vooral immense stilte.

Later kwamen we door een bos waar de koeien en schapen op de weg liepen, dat kennen we van de hoger gelegen regio's maar deze waren ook nog eens erg nieuwsgierig, dat maakte het weer een leuk dieren-Mackloet-momentje.

Op weg naar de Hardanger kom je dan niet echt om snelweg heen en dat maakt het vinden van een wildkamperen-plekje in een bos of aan het water stukken moeizamer. Maar we hebben nu een prachtplke langs de snelweg, kontje naar het water, dan merken we niks van het verkeer (5 auto's per halfuur overdag.;}}.Ik kreeg van mijn pa een printscreen van de laatste blog, vertaald door Google-vertaler...Errug!! Dus zal ik voor de duitse familie en vrienden de volgende weer op z'n duits schrijven.

Volgende stop Hardanger! Zin in!!

1. Helen:
    21 juni 2017
    Leuk om te lezen! En whoa ik zag het al op FB maar wàt een ervaring met dat uilskuiken <3 Grote loppis in Kristinehamn ja? Is die makkelijk te vinden? Hoe heet die? Zouden wij graag ook een kijkje willen nemen straks :-D

Veel plezier en goede reis verder! :-*
  2. Karin KN:
    25 juni 2017
    Haha het leest zo gek, uilskuiken.
    Dacht wie is zij nou aan t uitschelden !!