Scandinavië 2016 was fantastisch!

9 juli 2016 - Västerås, Zweden

We zijn aangekomen in Puttgarden op Fehmarn. Hebben ons afscheid-van-vakantie-etentje in het jugoslavische restaurant op de camping gegeten en nog even langs het water gelopen.

En "alwéér Scandinavië" was uiteraard niet saai en zal dat ook nooit worden.

We hebben op Arashult even lekker gewoon bijna niks gedaan, zijn bij aankomst gaan fietsen naar het meer daar. Woensdag eerst naar Töreboda gereden, daar heb je eigenlijk niet veel, maar een paar leuke loppis-zaakjes en een American Diner, waar John zich misselijk heeft gegeten aan de hamburger "Big Mama" (600 gr vlees hihi).

Op weg terug naar de camping komen we altijd langs Sjötorp, dat is een klein plaatsje waar de Göta-kanaal "eindigt", blijkt super-toeristisch te zijn, leuk om dat ook eens mee te maken.

Donderdag vertrokken we redelijk op tijd, we wilden nog rode en witte verf bij de Jula shoppen en zouden einde middag bij Facebook-vriendin Helen en haar gezin in Rämnas gaan bbq-en. Dat was onwijs leuk! Zij hebben een jaar geleden de stap gedaan, alles ingepakt en zijn naar Zweden verhuisd en wonen nu sinds een half jaar in een leuk huis langs een rivier in een klein plaatsje, de kids hebben alle ruimte om zich uit te leven, héérlijk.
We konden het helaas niet laat maken (gezellig genoeg was het zeker),

We wilden namelijk nét na sluiting van de Power Big Meet van die dag een leuke parkeer- en slaapplek in Västerås zoeken, zodat we vrijdag niet te ver naar het terrein hoefden te lopen, waar ongeveer 15.000 amerikaanse Classic cars opgestelt staan rond het eerste weekend van juli.

In Västerås aangekomen kwamen we middenin de cruise terecht. Ik had gelezen dat iedere middag rond 16.00 uur of zo een cruise ging starten, maar er stond niet bij vermeld dat die de hele nacht door de hoofdstraten van het plaatsje zou gaan.

Uiteindelijk vond John een bedrijventerrein langs de route, er zaten wat mensen op een groenstrook voor een bedrijf (Sjölanders Mekaniska) en vóór we het wisten waren we uitgenodigd om de camper vooral pal voor de ingang op het gras neer te zetten, er werd van binnen koffie gehaald (leuk souvenirtje, de mokken mochten mee naar Holland) en we kregen oordoppen en een heleboel achtergrondinfo over het hele evenement.
Wat een gastvrijheid en het was heerlijk om mee te maken dat de Zweden ook met enorme hoeveelheden bier geen ruziemakers zijn en zo keken we de rest van de avond naar al die gave auto's, die pal voor onze neus vol feestende (vooral rockabillies) mensen en muziek langs reden.

We hebben die nacht perfect geslapen, in de ochtend bleken ze vanaf 8.00 uur weer richting het terrein (het vliegveld) te rijden en daar liepen wij dan ook de hele dag tot een uur of vier bij super lekker weer rond. keken naar alle honderden kraampjes met loppis (tweedehandsspullen), hebbedingetjes voor de classic-car-liefhebber en heel veel onderdelen. Vreettentjes hebben ze niet, er waren 3 of 4 kraampjes waar je een broodje hamburger of hotdog kon kopen, ook weer heel gemoedelijk allemaal. En dan die auto's. Té leuk.

Toen we terug naar de camper liepen, was de cruise net weer gestart en bleken overal mensen met campingstoelen langs de weg klaar te gaan zitten om het te volgen en bekijken. Rondom de camper zat het vol, als we nog wat meer tijd hadden gehad, waren we graag gebleven, maar we wilden aan de terugreis beginnen en het was goed zo. Wat een topdagen zeg.

Uiteindelijk hebben we een plekje bij een natuurreservaat gevonden, lekker geslapen en vanochtend zijn we dan aan de terugreis naar Duitsland begonnen.

Het zal wel weer even wennen worden. Werken. File. Niet meer de hele dag naast elkaar zitten. Maar we hebben de foto's nog en vooral leuk: de zomer lijkt nu ook eindelijk in Nederland te beginnen, iedereen gaat met vakantie en dan kunnen wij weer van alle reisverhalen en vooral foto's meegenieten.

Want we komen dan misschien het liefst in Zweden/Noorwegen, maar vinden de foto's van anderen onwijs leuk, misschien juist omdat we daar dan ws. nooit zullen komen. Afkicken dus, ik ben maandag nog lekker vrij en John mag woensdag kijken hoe alles is opgedroogd. Ik heb er zin in, bloemetjes en melige collega's, maar allereerst onze Fritz een dikke knuffel geven.

Hartstikke bedankt Johnny voor weer een top-vakantie! Ik hou van jou.

1. Sonja van der Voort:
    11 juli 2016
    Wat een leuk verslag.
    Oei, dat gaat tegenvallen morgen
  2. Nicole:
    11 juli 2016
    Oefz daar ben ik ook bang voor...